چهارشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۷
۰ نفر

همشهری دو - نگارشهیددخت : در دنیایی که شبکه‌های اجتماعی بر آن حکومت می‌کنند، رسانه‌های اجتماعی در میان نسل جوان برای برقراری ارتباط گسترده‌تر محبوبیت یافته‌اند و هرروز با ارائه ویژگی‌های محبوب، جدیدترو پیشرفته‌تر کاربران بیشتری را به سمت خود جلب می‌کنند.

بدون آنتن روی خط دیتا

اين روزها بازار «پخش زنده» و در كنار آن اشتراك‌گذاري ويدئو در ميان پلتفرم شبكه‌هاي مختلف اجتماعي به‌شدت داغ است و افراد زمان بسياري را به مشاهده ويدئو به‌صورت آنلاين اختصاص مي‌دهند. جالب اينجاست كه مشاهده آنلاين تنها به‌معناي مشاهده با استفاده از كامپيوتر شخصي افراد نيست و دامنه استفاده از آن تا گوشي‌هاي هوشمند نيز پيش رفته است. اما استفاده از اين سرويس‌ها مانند سرويس‌هاي ديگر، محاسن و معايب خاص خود را دارد كه در ادامه به آن مي‌پردازيم.

  • از كجا شروع كنيم؟

آپارات از موفق‌ترين سرويس‌هاي اشتراك‌گذاري ويدئو در ايران است كه در سال90 راه‌اندازي شد و در كمتر از 5‌سال توانست در كنار رقباي خارجي چون «يوتيوب»، «ديلي‌موشن» و «ويميو» تبديل به پربازديدترين سرويس‌ فارسي اشتراك‌گذاري ويدئو شود. پيشرفت سريع اين سرويس فارسي باعث شد تا اعتماد مخاطبان نسبت به آن افزايش يابد و حتي مخاطبان خارج از ايران در بعضي كشورهاي همسايه نيز به جمع استفاده‌كنندگان از اين سرويس بپيوندند. كاربران علاوه بر دسترسي رايگان به ميليون‌ها ويدئوي متنوع در زمينه‌هاي موجود مي‌توانند با استفاده از كانال‌هاي اشتراكي، به نوع متفاوتي از ويدئوها با مضمون آموزشي، علمي، سرگرمي و... دسترسي داشته باشند. اما چيزي كه اين روزها بيش از همه مورد توجه قرار گرفته، راه‌اندازي برنامه‌هاي ويدئويي در اين شبكه است كه نمونه‌هاي پرطرفدار آن «ديد در شب» با اجراي رضا رشيدپور و «تاريخ آنلاين» با اجراي حسين دهباشي است كه مورد توجه قرار گرفته‌اند. اينگونه برنامه‌ها در بستر اينترنت و شبكه‌هاي اشتراك‌گذاري ويدئو تقريبا در ايران تازه هستند، چرا كه پيش از اين بستر مناسبي براي اين كار وجود نداشت اما امروزه مي‌بينيم كه خيلي از افراد و حتي مجري‌هاي تلويزيوني به سمت برنامه‌سازي براي اين سرويس‌‌ها رو آورده‌اند. البته اين قبيل كارها مختص به افراد حرفه‌اي نيست بلكه شما هم مي‌توانيد به راحتي براي خودتان برنامه‌اي بسازيد و محتوايي كه به‌نظرتان مفيد است را براي ديگران به اشتراك بگذاريد. براي بارگذاري ويدئو در آپارات ابتدا بايد در سايت عضو شويد، سپس به‌عنوان كاربر مي‌توانيد ويدئوهايي را با كيفيت و فرمت‌هاي مختلف در سايت قرار دهيد.

شما براي ضبط و به اشتراك‌گذاري ويدئو به 3 چيز نياز داريد:
وسيله‌اي براي ضبط ويدئوي ديجيتال: دوربين ديجيتال، تلفن دوربين‌دار يا يك وب‌كم.
يك كامپيوتر و يا تلفن همراه
يك اتصال اينترنتي، ترجيحاً اتصال باند پهن.
البته در كنار اينها نياز است كه مباني ساخت يك برنامه جذاب را بدانيد و در كنار آن سعي كنيد محتوايي غني را در اختيار كاربران قرار دهيد تا آنها براي ديدن بقيه ويدئو‌هاي شما ترغيب شوند.

  • نمونه‌هاي مشابه

تي‌وي پلاس: يكي از شبكه‌هاي ويدئويي كه البته از نظر كاركرد با آپارات تفاوت‌هاي چشمگيري دارد تي‌وي پلاس است. اين شبكه بيشتر تلاش كرده خودش را به‌عنوان يك تلويزيون اينترنتي معرفي كند و به‌طور خاص مشغول به برنامه‌سازي است. شما نمي‌توانيد ويدئويي در اينجا به اشتراك بگذاريد اما مي‌توانيد برنامه‌هايي را كه اين شبكه مي‌سازد ببينيد كه در حوزه‌هاي مختلف به‌خصوص سينما بسيار فعال است.

نماشا: نماشا مانند آپارات از ديگر سايت‌هاي ايراني و از سرويس‌هاي بارگذاري ويدئو است. ازجمله سرويس‌هاي ويدئويي اين سايت مي‌توان به قسمت خبر، ورزش، منتخب، كارتون و حيات‌وحش اشاره كرد. در اينجا اجازه نداريد چند نام كاربري ايجاد كنيد و به ازاي هر كاربر فقط يك نام كاربري ايجاد مي‌شود. ميهن ويدئو: در سايت ميهن ويدئو شما مي‌توانيد ويدئوهاي خود را در اينترنت به اشتراك بگذاريد و ويدئوهاي ديگران را هم با سرعت بالا تماشا كنيد.

  • محاسن استفاده از اين سرويس‌ها

اولين حُسن ساختن برنامه در شبكه‌هاي اشتراك ويدئو، رايگان‌بودن آنهاست؛ يعني برخلاف تلويزيون كه شما بايد ابتدا دنبال تهيه‌كننده باشيد و بعد هزاران بحث مالي و غيرمالي پيش مي‌آيد، در اينجا به‌طور رايگان مي‌توانيد درآمد كسب كنيد. براي كساني هم كه برنامه‌هاي حرفه‌اي مي‌سازند عدم وجود مقررات دست و پاگير و بي‌مورد، يك حُسن محسوب مي‌شود ضمن اينكه دست‌شان در انتخاب مهمان بازتر است و لازم نيست برخي سؤالات را به‌خاطر برخي مسائل سياسي و... كنار بگذارند. اگر به اين شبكه‌ها از ديد كسب و كار نيز نگاه كنيم اشتراك‌گذاري ويدئو‌هاي كسب و كار مانند يك سرمايه‌گذاري است و هر ويدئو مي‌تواند بيانگر هزاران حرف ناگفته كسب و كار شما باشد و به واضح‌ترين شكل ممكن منظور‌تان را به مخاطب انتقال دهد و شما هم به واسطه پربازديدبودن سايت، روزانه به ميليون‌ها مخاطب دسترسي خواهيد داشت.

  • معايب سرويس‌هاي اشتراك‌گذاري

هر چند گردانندگان سرويس‌هاي اشتراك ويدئو با وضع قوانيني چون «مغايرت نداشتن با شئونات اخلاقي و عرف جامعه»، «اهانت‌كردن به مقامات سياسي» و «نداشتن موزيك متن غيرمجاز» سعي در كنترل محتواي منتشرشده در اين سايت‌ها را دارند اما به مرور زمان و با افزايش تعداد كاربران، عملا امكان كنترل آن از اختيار مديران آن خارج مي‌شود. نبود نظارت درست و به‌قاعده در زمينه انتشار كليپ‌هاي ويدئويي در اين سايت‌ها باعث شده تا اندك‌اندك پاي برنامه‌هاي غيراخلاقي و همچنين شبكه‌‌هاي ماهواره‌اي فارسي زبان خارج از كشور به اين سايت باز شود و شاهد محتواي ضدارزشي نيز باشيم. توجه داشته باشيم هدف نهايي سايت‌هاي اشتراك ويدئوي رايگان، توجه كاربر به سايت خودشان و جذب تبليغات و كسب درآمد است؛ مثلا بعد از پايان ويدئو تعدادي ويدئوي مرتبط و گاهي بسيار نامرتبط به كاربر نشان مي‌دهد كه درصورت كليك، مجددا به صفحه ديگري در ‌خود سايت هدايت مي‌شود.

کد خبر 362898

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha